منتديات كــامــــــب
مرحبـا بك عزيزى الزائر ، نرجو ان تكون فى كامل الصحه والعافيه ، ونتمنى لك قضاء وقت ممتع معنا
منتديات كــامــــــب
مرحبـا بك عزيزى الزائر ، نرجو ان تكون فى كامل الصحه والعافيه ، ونتمنى لك قضاء وقت ممتع معنا
منتديات كــامــــــب
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتديات كــامــــــب

نحن لسنا الواحدون ولكننا المتميزون
 
الرئيسيةالبوابةأحدث الصورمجله المنتدىالتسجيلدخول

 

 طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Admin
مدير عام
مدير عام
Admin


عدد المساهمات : 71
نقاط : 209
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 15/05/2011

طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Empty
مُساهمةموضوع: طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب   طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Icon_minitimeالأربعاء مايو 18, 2011 11:18 pm


طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على عالمى





طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Retweet Tweet
Topic!


<blockquote style="font-family: arial; font-size: 17px; font-weight: bold;" class="postcontent restore ">

بسم الله الرحمن
الرحيم


مساء الورد على كل اعضاء وزوار منتدى عالمى

النهارده بقدملكم توبيك اتمنى ان ينال اعجابكوا
طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Fiat_2D128_2Dscheme_thumb
الموضوع ده بخصوص
ال 128 الى قرفت الشعب 37 سنه وهتكلم فيه عن طرق تظبيط العربيه دى وده طبعا لعشاقها
والمهتمين بيها وانا هقولكم العشق والاهتمام ده جى من فين..........طبعا كل واحد
معاه العربيه نفسه يخليها بى ام دبليو وده طبعا لانه اتخنق من ان العربيه ملهاش
برستيج ولا ليها حاجه خالص يعنى من الاخر 128 معفنه ولا بتمشى عدل ولا اى حاجه
خالص.......وطبعا الواحد لما يركبها ويسوقها لفتره طويله من الزمن لازم طبعا يفكر
انه يعدلها ويستمتع بيها ويحس انها احسن من عربيات تانيه كتير....طبعا فى حلول كتير
بتبدى من اول تسجيل اسطوانات وسمعات بيونير الى ب 300 جنيه لحد مصاريف توصل ل 20000
جنيه وكله تظبيط علشان الواحد يحس بالرفاهيه والمتعه فى القياده
والتميز......

يعنى فى ناس نفسها ال 128 يبقى فيها تكييف
ودى امنيه حياته طبعا الكلام ده فى الصيف بس.....وفى ناس نفسها يبقى عندها عده صوت
نضيفه قوى يعنى شغل الراب وكده عايز دبه وصوت عالى ودى برده روشنه وبتتحس انك راكب
فيرارىطرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Msn-wink......وفى ناس نفسها العربيه متعطلش
خالص والمهم توديهم المشاوير وخلاص ومعندهمش اصلا تسجيل صينى فى العربيه ولا حتى
سمعات من الى ب 10 جنيه.......وفى ناس نفسها تركب جنط وهتموت وبتحوش علشان الجنط
يتركب وفى الاخر بيجيبوا جنط معفن وشكله وحش ومبيعرفوش ينقوا وانا اجيب جنط ليه
والعربيه اصلا جربانه ومعفنه دى ناس تانيه بتقول كده!!!!!!..........وفى ناس كل يوم
بتغسل العربيه صبح وليل وهم اصلا مش عرفين انها 128 ومحدش هيبص عليها حتى لو طالعه
زيرو من المصنع!!!!......وفى ناس بتروح تفيم وتركب كام استيكر من ابو ربع جنيه
ويجيب ديل (يعنى مفلر للشكمان) من ابو 20 جنيه ويقولك انا ظبط العربيه وعلى فكره
الحجات دى احسن حل لل 128 تملاها دبدييب من ابو 2.50 وقضيها......عربيه غريبه والله
تصلح حاجه تطلع حاجه ولو مصلحتش متطلعلكش حاجه المهم تسيبها بعيب لانك لو حليت كل
العيوب العربيه فيها كمبيوتر بيدور على عيب جديد ويطلعه طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Smile.......ويقلك قطع غيار
رخيصه هى رخيصه بس بايظه ومش معمره وبتقرف فى المواقف الى بتعملها بس بتتحل فى
الاخر وبسهوله بس بتكون عطلت الواحد وقرفته......

المهم ان العربيه دى ليها تاريخ كبير فى مصر ولازم نكرمها على الى عملته
فينا سواء نعمه او نقمه وعلشان كده انا هتكلم عن الطرق الفنيه لتظبيط ال 128 خصوصا
الى بيفكروا فى تسقيط موتور عليها وايه الى لازم يعملوه علشان يسقطوا موتور وحتى
للى مش عايز يسقط برضه هيلاقى طرق تظبيط للعربيه من ناحيه الشكل او الاداء
والراحه....


نبدء
الموضوع:::

هنبتدى من جوه وبعد كده
نخرج لبره يعنى هتكلم عن الشاسيه وطرق تدعيمه لانه اكبر مشكله فى ال128 بجد اكبر
بلوه فيهاااااا


[size=21]الشاسيه:[/size]



طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Warning
طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Imagen0064tvmn8



1-صب رصاص او الامونيوم على الشاسيه وبالاخص علب
الشاسيه وده بيساعد فى تقويه الشاسيه وبيزود تحمله للموتور (الموتور راكب على
الشاسيه بواسطه قاعده موتور موصوله بالجانب الايسر من السيارة) ومع حركة العربيه
وطلعت الموتور بتتاثر هذه القاعده وبالتالى بتأثر على علب الشاسيه لان القاعده
ملحومه فى الشاسيه.
فى قاعده اخرى للموتور وهى الى بتكون على شكل حامل
على شكل شنكل بتمسك الموتور من فوق القاعده دى مهمه برده فى تسبيت
الموتور...


طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Warning
طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Imagen0064tvwc1


طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Warning
طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب 11121176ll6yp1


2-العفشه:

يعنى لو المساعدين ضايعين او تعبانين شويه هيكسروا
علب الشاسيه والرفارف وقول يارحمان يارحيم على العربيه لانك هتقضيها لحامات فعلشان
كده لازم مساعدين يكونوا جامدين بالذات من قدام وخصوصا ال 128 بجد تستاهل مساعدين
رياضى او مساعدين هيدروليك اى حاجه نضيفه وتريح العربيه خصوصا
قدام...

احظ ان الوزن بتاع العربيه هيزداد من قدام علشان
الموتور الجديد والى هيبقى اتقل من الى فات هو والفتيس
طبعا....

طبعا راحه فى المطبات على السرعات العاليه
بدون اى تاثير على بودى العربيه خصوصا علب الشاسيه وكمان ثبات جامد على الطريق
وخاصه فى الملفات على سرعات عاليه يعنى مشى العربيه هيتغير وطبعا الاداء على الطريق
هيتغير بشكل ملحوظ....

طبعا الكلام ده للمساعدين الى
وراء والى قدام وطبعا السوست ليها دور مهم يعنى لازم يكونو من شركه نضيفه ويكونو
معمولين للاداء العالى يعنى سوست رياضيه وياريت السوست تبقى نفس طقم المساعدين قصدى
من نفس الشركه......


3-البار:

والبار ده عباره عن ماسوره معدنيه تركب على جناب
المساعدين فى الحوض يعنى :يعنى ماسورة بتتركب فى الحوض وبيكون مكانها عند القبه
بتاعت المساعد من الداخل يعنى فى الحوض وفايدتها بتمسك العربيه من فوق علشان
الشاسيه ميفتحش وبتساعد فى الملفات لانها بتخلى الشاسيه ميتحركش فى الملفات على
فكره البار ده بيتركب وراء وقدام وراء فى الشنطه وقدام فى الحوض ومهم فى ثبات
العربيه على الارص وفى الملفات وفى صنيعيه بتقول مش مهم لا ده مهم جدا وله
تاثير.....

البارات دى مهمه لثبات العربيه على الارض
وبتساعد الشاسيه يعنى تتعتبر من مقويات الشاسيه وفى ناس بتركب بارات اسفل العربيه
فى المنتصف وبيطلق عليها شداد.......


[size=21]الموتور:


طبعا لما نتكلم عن المواتير الى بتتسقط لل 128
هنلاقى مواتير كتير طبعا لازم يكون الموتور فيات او لانشيا علشان الترخيص بيحتم ان
يكون الموتور من نفس نوع العربيه علشان كده هيكون عندنا كذا اختيار لتسقيط الموتور
:

فيات رتمو :1100 سى سى 55
حصان

1300 سى سى 65 حصان
1500 سى سى 75 حصان

فيات ريجاتا:
1300 سى سى 68 حصان
1500 80-85
حصان حسب الكربراتير بابين ولا باب واحد

1600
انجيكشن 100 حصان

فيات لانشيا:
1300 70 حصان يوجد به تكييف
1600 انجيكشن 90 حصان
2000
انجيكشن 130 حصان بس يحتاج الى تعديل كبير فى الشاسيه

فيات اونو:
1300 68 حصان
1300 تربو 105
حصات الموتور ده جامد جامد جامد

1400 تريو 118
حصان اجمد واجمد

دول اشهر الموتير للتسقيط فى ال 128 طبعا
لازم يتركب مع كل موتور الفتيس بتاعه لان الفتيس بياثر فى السرعه والسحب وفى اداء
الموتور بالنسبه لمواتير ال 128 هم :

1100 55
حصان

1290 62 حصان
1300 65 حصان


طبعا مواتير الريجاتا 1500 هى الاختيار
الانسب او يعنى اقل اختيار للتسقيط الاحسن طبعا المواتير الانجيكشن طبعا موتور
الريجاتا هيخلى العربيه توصل لسرعه 170 عادى جدا وهو موتور شديد وهيبقى اشد من وهو
فى الريجاتا لان ال 128 اصغر حجما واخف وزنا طبعا والموتور ده بيجيب من 0 الى 100
فى 13 ثانيه طبعا رقم قياسى بالنسبه لل 128 1100 سى سى لانها بتجيب من صفر الى 100
فى 18 ثانيه وال 1300 من صفر الى 100 فى 15 ثانيه بس هنلاحظ ان ال 1100 وال 1300
السرعه القصوى ليهم واحد وهى 140 كيلو متر فى الساعه طبعا صوت موتور الريجاتا اهدى
من مواتير ال 128 ده بالنسبه للصوت غير ان الريجاتا 1500 ممكن يركبلو
تكييف.....

طبعا مع تسقيط الموتور هنحتاج نجهز العربيه وده من ناحيه الثبات
اصلا العربيه بموتور 1100 مبتبقاش ثابته قوى على السرعات العاليه بس برضه ارجع اقول
ثبات ال 128 كويس مش بطال.......

يبقى نشوف خطوات تثبيت العربيه على
الارض :

1-كوتش عريض الكاوتش العريض مش الجنط الجنط ده مجرد شكل من
الخارج المهم الكاوتش يبقى عريض طبعا ميتعداش ال 14" علشان مياثرش على العفشه احسن
حاجه 13 عريض اعرض حاجه فى ال 13 على فكره ال 13 مش وحش ده جامد ومناسب طبعا نوعيه
الكاوتش بتفرررررق كتييييير لان الكاوتش تصميمه بيفرق فى المطبات والثبات على
الطريق كمان يبقى كوتش عريض لازم منه اساسى وهتحس بفرق طبعا.

2-توطى العربيه ومحدش يقولى مطبات مصر على فكره
وطى العربيه هتحس براحه احسن طبعا مع مساعدين نضاف وتوطيه العربيه عن طريق قص لفه
من السوست وبتتقص بدون التسخين عليها علشان خواصها متتأثرش ودى بتتعمل فى الحرفيين
وسهله مش معضله وهثبت العربيه فى الارض يعنى هتزود الثبات بنسبه 50% حتى فى السرعات
البطيئه مش هتحس بالملفات خالص وهتحس انك راكب عربيه من الجداد

ودى صورة للسوست الاماميه ومكان القطع لتوطيه العربيه واوعى تسخن
السوست علشان كده انت هتبوظهم يعنى اقطع من غير متسخن على
السوست.

طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب 0espiralesrecjk6qm2


ودى صور عربيات متسقطه:

طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Dsc06417sh3thih4


طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Dsc06455so5.th


طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Warning
طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Dsc06331vi9


3-البارات الى اتكلمنا عليهم سواء فى الشنطه او الحوض بتثبنت
العربيه عند الملفات وفى ناس بتعمل بار تحت العربيه فى المنتصف بالظبط البارات دى
بثبت شاسيه العربيه وتمنعه من الحركه فى الملفات وطبعا فى المطبات.

4-تغيير الفرامل بفرامل اكبر يعنى انت سقطت موتور ريجاتا ركب
بقى فرامل الريجاتا لانك هتحتاجها فى السرعات الكبيرة وحتى السرعات البطيئه هتلاقى
العربيه بتفرمل اسرع واحسن لان فرامل الريجاتا اكبر وممكن تدور على حاجه تركب فى ال
128 وتكون اكبر وادائها احسن.

5-متنساش مساعدين وسوست رياضى يعنى ثبات اعلى وقدرة على اخد
الملفات بسرعه اكبر وبدون تاثير على ثبات العربيه.

كده خلصنا شغل العفشه والثبات والفرامل مع تحياتى
فؤش...


نيجى دلوقتى للشغل الفنى داخل السياره مثل الكهرباء
والزيت:

1-الابلتين والكوندنسر متستخسرش حاجه غاليه وتجيب ابو 12 جنيه هات
الغالى علشان ميلدعش كل شويه وتقعد تصنفر والعربيه تقف وهيه ماشيه ويبقى منظرك وحش
او ياخى غير الاسبراتير كله باى اسبراتير بتاع عربيه جديه هيفرق معاك فى
التدوير.

2-البوجيهات هات بوجيهات غاليه غاليه غاليه ياريت بوجيهات
رياضى لانى دى بتاثر فى الموتور ومعن ان ادائها عالى يبقى الاحتراق فى الموتور بيتم
بشكل كويس وتستفيد من اداء الموتور بالكامل.

3-الاسلاك الى بتوصل بين البوجيهات والاسبراتير هاتها نضيفه
علشان ميبقاش فى فقد فى الشراره.

4-الكربراتير نضفه كل شويه واتاكد انه شغال تمام ومفهوش
مشاكل.

5-هات موبينه الى بتشتغل فى الثلج يعنى موبينه روسى علشان فى
البرد العربيات مبدورش.

6-استخدم زيت نضيف وغالى علشان بجد بجد بيحافظ على الموتور
وبيدى اداء عالى جدا ومع الحرق الموتور مش هيتاثر يعنى احرق وميهمكش.

بيتهيالى كده خلصنا من الحجات المقرفه الى بتبوظ كل شويه طبعا
فى حجات كتير تانى بس نصيحه هات الغالى بيعيش هو مش غالى قوى بس بيبقى فيه فرق فى
السعر

طبعا بالنسبه للمواتير فى ناس بتشترى كربراتير بابين والى بيشترى
كربراتير لكل سلندر والى بيشترى كربراتير ليه فتحتين لسحب الهواء ودى كلها علشان
يحسن دخول الهواء والبنزين علشان يحصل على اداء عالى وفى ناس بتغير المنفولد
والمسورة بتاعت الشكمان كلها علشان يركب منفولد رياضى احنا ملناش دعوه باكلام ده
المهم انت سقطت موتور بالفتيس والكربراتير بتاعه ويكون موتور حالته كويسه واعمل بقى
الحجات الى قولتلك عليها.....

طبعا فى ناس بتغير بساتم وتكون بساتم رياضى ذات ضغط عالى او
يغيرو عمود الكامات وعمود الكرنك والبلات او يوسعو فى السلندرات احنا ملناش دعوه
بالناس دى......

كده اكون انتهيت من الكلام على العربيه من الداخل سواء
تدعيم الشاسيه اوتسقيط الموتور مع تحياتى فؤش ....


هتكلم دلوقتى عن الشكل الجمالى للسياره زى اللون والفرش و التنفيخ
والاكصدامات:


اولا اللون:

اللون الخارجى للسيارة مهم جدا جدا لانه بيعبر عن السيارة
وصاحبها وبيشد الانظار اليها ويخليها مميزة وطبعا الالوان حسب الذوق بس دلوقتى بقى
فيه الوان مشهوره ومحبوبه للتظبيط طبعا كلها بتكون ميتالك بس بتكون عبارة عن لونين
مضروبين فى بعض او اساس العربيه بيكون لون ابيض مثلا وبيضرب فوقيه برتقالى او اخضر
فاتح او بتكون العربيه لونين متداخلين فى بعض سواء من فوق لتحت او من اول العربيه
الى اخرها او العكس طبعا نصيحه لاى حد بيدخل عربيته فرن او ناوى يدخلها ياريت تشترى
اجود الانواع من ادوات البياض وطبعا تختار صنيعى جامد علشان الشغل يطلع كويس وعلشان
اللون ميتغيرش او يبوظ فى وقت قريب طبعا الخلط بواسطه الكمبيوتر قصدى خلط الالوان
بواسطه الكمبيوتر بقت من الحلول الجامده قوى والى سهلت العمليه كتير.

طبعا بعد دخول الفرن والخروج منه لازم تغيير
الفوانيس الى وراء والى قدام بجداد ويكونو من الاصلى علشان ميبهتوش بسرعه وطبعا
تغير الشيكه الامامى وفوانيس الاشاره وكل مايتعلق بالنور والكهرباء الخارجيه طبعا
علشان العربيه تبان جامده متركبش الفيبر بتاع ال 128 سواء الى فى الاكصدام او الى
على الرفرف او الى فى جناب العربيه لان شكلهم استيل قديم وبيعجز
العربيه.

ودى صور لبعض الالوان الجامده على ال 128:


طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Warning
طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب 3fb5a6a54dkj3


طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Warning
طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Varias079hy0ys6


طبعا بعد لما شوفت اللون وكده هنتكلم على التنفيخ او البودى كيت body kit التنفيخ والعتب والاكصدامات وكده
طبعا فى ناس فاكره التنفيخ ده صعب او مكلف بس لا التنفيخ ده عباره عن رفارف صغيره
(زى الرموش الى بتركب على رفارف ال 128 وبتكون بلاستك او فيبر) زى دى:


طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Warning
طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Akotflugelverbreiterungxi1

بس دى بتكون صاج وبتتركب على رفرف العربيه الاصلى عن طريق
السمكرى بيلحمهم فى الرفرف وطبعا التنفيخ بيتعمل قبل الفرن ولو مفيش فرن اصلا يبقى
تدهن الصاج بلون العربيه لان الصاج بيجى لونه اسود:

بالنسبه للعتب فدده بيكون فيبر وبيتركب تحت البابين من الجنبيين للعربيه
وبالنسبه للاكصدامات دى بتتعمل عموله عند بتاع الفيبر وبتختار شكل او انت بتجبله
شكل وهوبيعمله...

فى ناس بتغير الفوانيس الى وراء
بفوانيس (انا مسميها فوانيس فرارى) ودى بتكون عباره عن فانوسين مدورين فى كل جنب
بيكون لونهم احمر ودى بتتعمل عادى برضه عند السمكرى وبتدى شكل جامد زى دى
:

طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Autocross2006final48nz6wv1

ولو مكنش كده يبقى تفيم الفوانيس اسود الفوانيس الى وراء
طبعا......

طبعا المرايات تتغير بمرايات جانبيه
يكون شكلها حلو اقله مرايات الشاهين وتكون بنفس لون العربيه فى ناس بتعمل فتحت سقف
وطبعا ده شغل السمكرى وفى ناس بتنفخ الكبوت الامامى ودى
برده تبع شغل التنفيخ وكده طبعا الجنوط دى طبعا حاجه اساسيه
ولازم يكون جنط جامد....

اسبويلر بس انا مبفضلوش
فى ال 128 طبعا نور زينون مش شرط من ابو 1000 جنيه لا فى 60 جنيه وجامد برده بيكون
400 وات طبعا كشاف جديد اصلى من قدام مع زجاج اصلى اتفرج بقى على احلى نور واحلى
رؤيه طبعا التفييم انا مبفضلوش علشان المشاكل مع المرور
وكده فى ناس بتفيم السقف جلد اسود وبيبقى شكل العربيه جامد الاستيكرات موضوع جامد برضه بتبقى على جناب العربيه والكبوت وفى
منها الوان وابيض واسود وفى منها بيكون غالى وفى رخيص جدا طبعا مبتكلمش عى
الاستيكرات التعبانه الى بتخلى شكل العربيه فرح لا طبعا انا بتكلم على الاستيكرات
النضيفه بتاعت اندر جروند وكده.....بالنسبه لمفلر صوته عالى
انا مبحبوش قوى لانه بيدى صوت مزعج جدا جدا ومبيديش راحه خالص وانا من رائى اى ديل
عادى مبيعملش صوت يكون منظر احسن طبعا فى ناس مبتركبش الاكصدام الامامى فى ال 128 وبعتمدو على شكل سدر العربيه والفتحات
الى فيه فبيديها شكل رياضى وده سواء الاكصدام من قدام او وراء......فى برضه ناس
بتركب اكصدامات زى بتاع الجيب وبيكون عليها كشفات ضباب بتبقى حلوه برده وفى برده
فتحات هواء بتتكرب فى الكبوت او الرفارف او فوق السيارة وبتتكرب برده على انها شغل
تنفيخ وبودى كيت......

ودى صور عربيه متنفخه:


طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Warning
طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Warwick1bbh0


طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Warning
طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Fiat128naranja3lu9icnb5

كده يبقى خلصنا شغل البودى مع تحياتى فؤش...


نيجى بقى للعربيه من جوه والاكسسوارات اللى بتتركب اوعى تكونوا
زهقتوا ده انتوا مع فؤش طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Frown

1- زجاج كهربائى للاربع ابواب.

2-سنتر لوك.

3-انذار.

4-طاره اسبور مع طقم دواسات للارضيه ودواسات لبدالات البنزين
والفرامل والدبرياج يكونوا نفس اللون او متشابهين.

5-فرش داخلى لونين ويكون شبيه للون الطاره واللون الخارجى
للسيارة او على الاقل متناسب معاه ويكون الفرش شامل الكراسى بالابواب ويكون لونين
ويفضل طبعا فرش جلد نوع فاخر او نضيف على الاقل.

6-تابلوه نضيف او تغيير التابوه بتابلوه سيارة حديثه مثل
الاونو او الاوبل كورسا ودول ينفعو ويركبو على طول وهيدو شكل حلو وجامد
للعربيه.

7-عداد ار بى ام ومعه مجموعه من عدادت الزيت والمياه
والحراره.

8-تسجيل سى دى وسماعات نضيفه وجى ام(طبعا الاختيارات كتيييييير
والميزانيه مفتوحه) طبعا التسجيل بيعمل فرق كبير.

9-طبعا دى فى دى بس انا بعتبره بزخ على الفاضى وملوش لازمه
وكفايه منظره وانت مش عايش فى العربيه علشان تركب دى فى دى.

10-كراسى طياره بالنسبه للكرسيين الى قدام.

11-التكييف طبعا لو اتسقط موتور فيه تكييف.

ودى صور لعربيات 128 متظبطه من جوه:

طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب 128sefoto14tb9zs8.th



طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Warning
طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Dsc00896ap2oe3


طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Warning
طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Dsc00903qa2wo1

طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Ninguna0753qviv7.th

طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب 1000699ip0vs7


ودى صوره لواحد رش التابلوه بتاعه بس طبعا لو هترشه طبعا طلعه من
مكانه واوعى ترشه وهو متركب علشان الرش عن طريق بخاخه الاسبراى ودى بتعمل 7 جنيه
يعنى الاسبرى بتاع الرش بيعمل 7 جنيه ترش بيه التابلوه على نفس اللون الخارجى
للسيارة او على الاقل نفس لون الفرش الداخلى للسيارة وادعيلى بعد كده بس اوعى تعمل
حاجه غلط وتدعى عليا طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Confused طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Confused طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Confused

طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Warning
طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب 0706071406ir6io6

طبعا انا بفضل تابلوه مختلف عن تابلوه ال 128 لانه مش حلو وشكله
قديم قوى....ممكن يبقى تابلوه فيات اونو او تابلوه اوبل كورسا.......

دى شويه صور لعربيات 128 متظبطه:


طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Warning
طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Fiat1289oa2ernd5



طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Warning
طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Trompas4ibtu8



طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Warning
طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Dsc093253ufvn1


طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب 1111isla61qp4ze1

طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب 1050126hq9ed0

طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب 1435341lf7cq3

طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب 1435342wr0eh8

طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب 2405071725ja2ra5

طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Autocross2006final48nz6wv1

طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Dsc00365kt2rn8hd0

طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب E92af9daxk8

طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Ec2133b4km0

طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Ee4dc95eyl7

طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Fiat03ang2nn3

الاسعار والفلوس مشكله الجميع طبعا بس بالنسبه للاسعار مقارنه
بالعربيات التانيه هنلاقى فى فرق كبير طبعا اسعار تظبيط الفيات 128 ارخص بكتير وده
لان اى حاجه بتجيبها مهمه فى العربيه بتظهر عليها وبتحس باختلاف والكل بيلاحظ
الفرق.........
بالنسبه مثلا لزجاج الكهرباء 2 امامى عامل 150 للاتنين حسب مانا
شوفت........سنتر وانذار بالريموت عامل 150 جنيه فرش داخلى للكراسى الامامى والكنبه
الخلفيه عامل من اول 30 لحد 3000 ويمكن اكتر بس الاحسن بيبقى فى حدود 300 وانت طالع
وده بيبقى جاهز او تفصيل عند السروجى طبعا اسعار الفرن احنا عارفينها من 600
لحد2000 ويمكن اكتر طبعا الى يدخل عربيته فرن ميبخلش عليها ويشترى اجود مستلزمات
الرش يعنى البويه بتاعت العربيه تكون نضيفه وكده علشان اللون ميروحش او يتقشر كده
وطبعا مينساش يعمل اللون ميتالك....
بالنسبه للمواتير ودى بتيجى بالفتيس و
الكربراتير او الانجيكشن ودى بتعمل (استيراد) 2000 لحد 4000 بالكتير قوى دى طبعا
مواتير فيات لانك مش هتسقط غير فيات او لانشيا او داتشيا علشان الترخيص فى المرور
لو فيه كوسه ممكن تسقط حاجه تانى وتتسبت على الرخصه قصدى اى ماركه تانى....
بس
خليك فى الفيات.......
موبينه اسبراتير بوجيهات ودى اسعارها عاديه جدا الموبينه
والاسبراتير بتجيبهم بتوع عربيه حديثه انجيكشن والبوجيهات هات اى نوع
نضيف......
طبعا عندك الجنوط جديده بتبدا من 800 جنيه طبعا من غير
الكاوتش......عندك عدادت الار بى ام والزيت والميه وكله هتلاقيها فى حدود 100
لحد400 جنيه...علشان يبقى شكل العربيه حلو هتشيل الاكصدام من قدام ومن وراء بيبقى
شكلها حلو او اعمل اكصدامات فيبر.....
الفرك والتخميس والكلام ده ملوش دعوه بنوع
العربيه..............الموتاور مهم طبعا بس حتى لو عربيه 800 سى سى هتعمل بيها الى
انت عايزه طالما بتمشى وفيها بنزين وفرامل ودبرياج وهاند بريك........

انا كده اكون الحمد لله انتهيت من الموضوع ده طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب Rolleyes اتمنى ان ينال
اعجابكوا.
[/size]</blockquote>

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://kamp.hooxs.com
 
طرق تظبيط وتعديل فيات 128 حصريا على منتديات كامــب
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» حصريا : جميع السينجلات الجديدة 2011 فقط
» حصريا اغنيه رامي جمال - قدامي Cd Q 192Kpbs
» حصريا اغنيه نجوي كرم - ويين Cd Q 192Kpbs من الالبوم القادم
» حصريا برنامج cinema 4d R12 النسخة الاخيرة + الشرح بحجم 176 ميجأ
» حصريا فيلم الشوق نسخه DVDRip بطولة روبى ومريهان تحميل مباشر

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات كــامــــــب :: منتديات الرياضه :: منتدى السيارات-
انتقل الى: